Många drömmer om ta körkort men har inte tagit tag i det. Men passa på att ta det för att få friheten att kunna ta dig vart du vill. Det snabbaste sättet till körkort är att ta en intensivkurs på en trafikskola.
Då får man tillgång till professionella och kunniga handledare som kan allt om bilkörning. Då vet man att man får lära sig, både teoretiskt och praktiskt hur man kör bil på ett säkert sätt. Idag måste man genomgå två obligatoriska utbildningar som heter Riskettan och Risktvåan. Riskettan är en teoretisk utbildning där man tar upp riskfaktorerna som finns i trafiken. Bland annat tas det upp den stora risken med trötthet och rattfylleri, något som dödar och skadar många årligen i Sverige.
Risktvåan
Risktvåan kallades tidigare för kort och gott halkbanan. Skillnaden nu är att det är ett större teoretiskt block. Då går man igenom ett antal hypotetiska situationer som kan uppkomma när det gäller väglaget och oförutsedda händelser. Både Riskettan och Risktvåan måste självklart även göras för de som kör privat.
Sedan är det dags för själva halkbana. Då får eleverna prova på att köra på halt väglag i olika hastigheter. Detta sker på en speciell anläggning med specialfordon. Då gäller det att hantera när bilen får sladd vilket kan vara lite läskigt. Det ger sig snabbt att hastigheten är avgörande hur väl man hanterar halt väglag. Läs mer: https://www.halkbanastockholm.biz/
Hur beter man sig i trafiken?
Handledaren på skolan lär ut allmänt trafikvett och trafikkunskap, både i teorin och i praktiken. Det är självklart viktigt att man litar och har förtroende för sin handledare. Hos en bilskola är handledarna välutbildade och erfarna i trafiken.
Körlektioner
På körskolan bokas man in på ett körlektioner där man i trafik får öva på att framföra bilen på ett trafiksäkert sätt. Idag är det även mycket fokus på att köra sin bil så miljövänligt sätt som möjligt. Det handlar i mångt och mycket om att inte gasa för mycket och köra ryckigt.
Antalet lektioner beror på hur säker man är i trafiken och det bestäms såklart av handledaren. När sedan man bedöms som redo bokas man in för ett teoretiskt prov samt för en uppkörning. Det är ganska tryggt när man gått i körskola för handledaren vet exakta vad man ska kunna för att klara uppkörningen. Och är man inte redo så får man ta fler lektioner. Samma gäller teoridelen. På körskolan får man göra ett antal testprov för att se hur mykcet man kan och vad man behöver läsa in.